Ciprian Timofte, masterand la Facultatea de Matematică-Informatică, se află la prima experienţă în calitate de voluntar. „E mai greu până începi şi îi prinzi gustul”, spune el. În cazul lui, startul l i-a fost dat de către nişte copii hipoacuzici, pentru care a fost profesor şi îndrumător.
Iniţial, Ciprian s-a alăturat proiectului Voluntar de Profesie pentru că-şi căuta o slujbă şi, în acelaşi timp, s-a gândit că o experienţă în mediul ONG ar fi una interesantă . Acum însă, după ce ediţia a IV-a a programului Voluntar de Profesie s-a încheiat, Ciprian Timofte şi-a dat seama de adevărata dimensiune a schimbării :„acest proiect nu constă doar în a ţine nişte lecţii de matematică şi informatică. Încerc să îi ajut pe aceşti copii să înţeleagă, în primul rând, ceea ce fac la clasă şi, în al doilea rând, să facă paşii necesari pentru a deveni autodidacţi în viitor. Nu poţi să educi un copil în şase luni, cu atât mai puţin unul cu probleme. Voluntar de Profesie s-a dovedit a fi declanşatorul ideal ca acest proiect să ia naştere şi să poată continua prin resurse proprii şi după cele şase luni“, ne-a spus el.
Proiectul lui Ciprian Timofte a constat în organizarea unor cursuri săptămânale de matematică şi informatică pentru copii hipoacuzici, cu vârste cuprinse între 11 şi 18 ani. Copiii au fost împărţiţi pe grupe de 1-2 elevi, în funcţie de nivelul fiecăruia, iar fiecare grupă a avut alocat un interval de două ore în fiecare weekend. „În cele două ore am încercat să identific golurile pe care le aveau aceşti copii şi, pe cât posibil, să le repar“, ne-a spus Ciprian.
În cazul în care copilul se descurca bine la şcoală, Ciprian Timofte făcea tot posibilul ca acesta să-şi pună în evidenţă potenţialul de a participa la olimpiadă şi aborda teme peste nivelul clasei, ca dificultate, cu scopul de a-l ajuta să se autodepăşească. El a lucrat cu aceşti copii, în medie, 40 de ore săptămână.
Doi copii olimpici
„Momentul de vârf a fost în a doua parte a lunii ianuarie, când a început olimpiada de matematică, etapa pe şcoală. Am avut înscrişi patru copii, dintre care doi au trecut mai departe la etapa pe sector, iar unul a ratat la limită calificarea“.
Poate că unii ar fi înclinaţi să se gândească că aceste rezultate sunt modeste, dar ar trebui să ia în considerare faptul că doar 16 copii au frecventat cursurile de matematică şi, mai mult, unul dintre cei doi copii care au ratat la limită calificarea a participat la olimpiadă la o clasă superioară.
„Copiii buni sunt întotdeauna remarcaţi într-un final, iar eu sunt mândru că prin intermediul acestui proiect au fost remarcaţi din timp şi, astfel, şansele lor să devină mari olimpici într-un viitor apropiat au crescut foarte mult”.
Cel mai greu moment, în cadrul programului Voluntar de Profesie, a fost să-i găsească pe copii şi să-i covingă pe părinţi că aceştia au nevoie de ajutor şi îndrumare. Însă, cu răbdare, Ciprian Timofte a reuşit să învingă reticenţa părinţilor şi să-i facă să sară peste anumite prejudecăţi.Încrederea acordată de părinţi lui Ciprian a fost răsplătită. În afară de elevii olimpici, Cel puţin trei dintre copii înscrişi la gimnaziu au terminat semestrul I cu media 10 la matematică.
„Este un proiect de suflet şi voi continua să-i meditez pe aceşti copii”, a spus Ciprian Timofte, care vrea să organizeze şi un concurs de matematică între şcoala pentru surzi şi o şcoalăobişnuită , pentru a le demonstra copiilor că nu există diferenţe între persoanele fără deficienţe şi persoanele cu deficienţe de auz.