Școala din viitor • Fundația Vodafone România - e normal sa facem bine

Educație

Școala din viitor

Parteneri

Fundația Progress, Fundația Vodafone România, Junior Achievement România

Localizare

Național

Buget

8.981.335 lei

Anul lansării

2021

Beneficiari

  • Elevi cu vârsta cuprinsă între 6 și 16* ani;
  • Cadre didactice nivel (învățământ primar și gimnazial) din învățământul public, implicați în creșterea competențelor digitale ale elevilor și cu o abordare transdisciplinară a învățării;
  • Bibliotecari care doresc să propună activități inedite copiilor care frecventează bibliotecile locale și/sau școlare;
  • Părinți.

Recomandarea de vârstă vizează nivelul școlar primar și gimnazial

Scopul Programului

Școala din viitor este parte a  Skills Upload Jr.,   un program european de creștere accelerată a competențelor digitale, care oferă acces, instruire și sprijin elevilor și profesorilor din opt țări europene: România, Albania, Germania, Grecia, Olanda, Portugalia, Spania și Turcia. Prin acest program, alături de partenerii noștri publici și privați:

  • Înzestrăm profesorii cu resurse și competențe digitale prin formare, încurajându-i și însoțindu-i să aplice aceste abilități pentru a îmbunătăți procesul de predare și învățare. 
  • Stimulăm și provocăm elevii să-și îmbunătățească competențele de secol 21, oferindu-le contexte de învățare accelerată cum ar fi competiția Skills Upload Jr. Challenge
  • Transformăm învățământul preuniversitar făcând sistemul de învățământ mai rezilient, mai echitabil și inovator.
  • Raportul PISA Cititorii secolului 21: Dezvoltarea abilităților de alfabetizare într-o lume digitală” al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (Organization for Economic Co-operation and Development – OECD), lansat în mai 2021, indica faptul că numai jumătate (54%) dintre elevii europeni au putu recunoaște o informație părtinitoare și doar unul din 10 au putut face distincția între fapte și opinii.
  • Studiul 21st Century Teachers derulat de Fundația Vodafone în 11 state europene, printre care și România, arată că profesorii nu se simt suficient de  bine pregătiți pentru noua realitate dominată de tehnologie și că au nevoie de sprijin pentru a oferi elevilor educație digitală de calitate. 
  • Competențele digitale ale populației din România se mențin la un nivel critic față de media europeană, ceea ce ne întărește misiunea de a contribui în acest domeniu, începând chiar cu nivelul școlar primar. Raportul de țară privind România pentru 2024 referitor la deceniul digital indică faptul că 72% din populație nu dispune de competențe digitale de bază.
  • Aproximativ 70% dintre elevii din România sunt de părere că inteligența artificială (IA) va juca un rol semnificativ în viața lor profesională, în timp ce doar puțin peste jumătate (54%) simt că sunt pregătiți la școală pentru a utiliza această tehnologie, potrivit unui studiu al Fundației Vodafone, realizat pe un eșantion de7.000 de elevi din șapte țări europene, cu vârste cuprinse între 12 și 17 ani.               

În programul Skills Upload Jr. (SUJ) al Fundației Vodafone, lucrăm la nivel european pentru a ne asigura că tinerii sunt instruiți pentru a modela în mod activ lumea din jurul lor, iar profesorii lor sunt încrezători în utilizarea noilor tehnologii. 

Ne dorim ca  toți tinerii să aibă cunoștințele și abilitățile care să îi ajute să facă față provocărilor și să profite de oportunitățile unui prezent tot mai tehnologizat. Prin utilizarea constructivă a tehnologiei, elevii își dezvoltă gândirea critică, creativitatea și capacitatea de a lucra în echipă. 

Pentru profesori, competențele digitale sunt cheia unei educații moderne, interactive și adaptate nevoilor elevilor. Tehnologia permite diversificarea metodelor de predare, utilizarea platformelor educaționale, evaluarea digitală și colaborarea. Un profesor digital competent devine un model pentru elevi și un facilitator al învățării relevante și atractive.

Școala din viitor este un program umbrelă dezvoltat de Fundația Vodafone și care înglobează:

  • Platforma educațională deschisă www.scoaladinviitor.ro 
    • Lansată  în septembrie 2021, bazată pe o metodologie concepută de Fundația Vodafone Spania în colaborare cu Universitatea din Salamanca , propune  profesorilor  din România peste 100 de activități de îmbunătățire a competențelor digitale ale elevilor cu vârste între 6-12 ani, în concordanță cu cele cinci domenii de competență definite în cadrul DigComp
    • Începând cu iunie 2024, Fundația Vodafone a lansat în România 48 de activități de învățare multimedia interactive, cross-curriculare, structurate pe patru parcursuri de învățare adresate nivelului gimnazial, Mediu și Ecologie, Inteligență digitală, Robotică și Pregătiți pentru viitor (acesta din urmă realizat în colaborare cu Politehnica București și Sprijinul Financiar al Raiffeisen Bank)
  • Activitățile propuse de „Școala din viitor” se desfășoară atât în mediul urban, cât și rural, în contexte diferite de învățare: în școli și biblioteci publice, în centre educaționale în cadrul unor proiecte derulate de organizațiile partenere:
    • Școala din viitor ajunge în școlile Junior Achievement: Ne adresăm elevilor și profesorilor de învățământ primar și gimnazial din rețeaua de școli publice care implementează programe educaționale Junior Achievement, printr-un parteneriat lansat în noiembrie 2022.
    • Școala verde din viitor: Bibliotecarii și elevii care frecventează cursurile Code Kids derulate de Fundația Progress au la dispoziție resurse și asistență specifică printr-un parteneriat derulat în perioada iulie 2022-iulie 2025.

Rezultate Școala din viitor 2024

În anul școlar 2024-2025 am lansat prima ediție a concursului internațional Skills Upload Jr | Challenge, o competiție prin care elevi și profesori din opt țări Vodafone sunt provocați să imagineze soluții care, cu ajutorul tehnologiei, pot îmbunătăți viața.

198 de cluburi Code Kids în care s-a desfășurat proiectul Școala verde din viitor, derulat în parteneriat cu Fundația Progress

912 profesori și bibliotecari instruiți atât online, cât și cu prezență fizică

La etapa din România a Skills Upload Jr Challenge s-au înscris 166 de echipe din toată țara, formate din 700 de elevi și 122 de profesori coordonatori.

14.528 de elevi instruiți pentru a-și îmbunătăți competențele digitale

48 de activități noi de învățare grupate în patru itinerarii: Mediu și Ecologie, Inteligență digitală, Robotică și Pregătiți pentru viitor (acesta din urmă realizat în colaborare cu Politehnica București și Sprijinul Financiar al Raiffeisen Bank)

378 școli publice sunt înscrise în programul Școala din viitor, derulat în parteneriat cu Junior Achievement România

296.292 de elevi expuși la campania educaționala social-media Me, Myself & AI

  • Am constituit Rețeaua Școala din viitor- o rețea de 50 de școli din toată țara care au fost dotate cu kituri tehnologice pentru derularea la clasă a unor activități bazate pe realitatea augmentată și jocuri video.
  • 1.339 de profesori și 32.128 de elevi din școlile publice înscriși în programele derulate în parteneriat Junior Achievement 
  • 1.885 de copii și 139 de coordonatori ai cluburile Code Kids din biblioteci publice și școli au participat la Școala verde din viitor, ediția 2023 
  • 216  copii beneficiari ai programului derulat în centre educaționale, printr-un parteneriat cu Asociația Playouth
  • 15.804  elevi din școli publice  care și-au îmbunătățit competențele digitale
  • 462 de profesori de învățământ primar și gimnazial care au beneficiar de programul Școala din viitor
  • 776 de copii și bibliotecari din bibliotecile publice care au participat la Școala verde din viitor, ediția 2022 

Ce au spus specialiștii despre viitorul educației la Conferința Națională Școala din viitor

Testimoniale​

Platforma este prietenoasă și ușor de utilizat, explicațiile au fost întotdeauna clare pentru fiecare activitate, recomandările binevenite, iar materialele video care însoțesc activitățile au făcut facilă învățarea. Mi-a plăcut foarte mult că materialele sunt clare, atât pentru avansați, dar și pentru cei care se descurcă mai greu, iar acest lucru a contat foarte mult. Am reușit să mobilizez mai mulți colegi (mai ales pe cei de la gimnaziu) să participe la activitățile propuse în proiectul „Școala din viitor” și cele mai frumoase momente pentru mine au fost acelea în care elevii mei, obișnuiți să lucreze pe această platformă, au reușit să îi îndrume și pe cei care au început să lucreze mai târziu. Atât elevii, cât și colegii mei care au descoperit acum acest proiect, sunt încântați de activitățile propuse și își doresc să lucreze în continuare.
Nistor Gabriela - Profesor pentru învățământ primar, Școala Gimnazială Mihai Eminescu Ploiești
Elevii mei au fost deosebit de încântați de informațiile oferite prin intermediul proiectului educațional Școala din viitor [ajunge în școlile JA], susținut de Fundația Vodafone. Aceștia și-au dezvoltat competențe digitale, mai cu seamă prin faptul că au realizat la clasă orașul ideal, accesând resursele oferite, și, cu mare bucurie au „construit” roboți din materiale reciclabile și au realizat apoi, în echipa, filmulețe cu aceștia.
Monica Grozavu, profesor pentru învățământul primar, Școala Gimnazială Avram Iancu din București
„Pentru mine, concursul [Skills Upload Jr. Challenge] a fost o experiență inedită. O experiență din care am învățat cum să mă perfecționez de la o etapă la alta, în care am reușit să țin un discurs liber. De asemenea a fost o adevărată provocare deoarece dorința de a reuși să ajungem la un nivel înalt și cu un produs foarte bine pregătit, a fost la cote mari. În concluzie, pentru mine personal, concursul a fost o experiență care m-a lăsat plăcut surprins prin felul în care am fost abordați și ajutați în realizarea proiectului nostru. Am apreciat modul în care am fost ajutați de către mentor și de asemenea sprijinul pe care l-am primit din partea organizatorilor.”
Elev, echipa BioTech, Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița, Bistrița-Năsăud
Scroll to Top