Persoanele în vârstă din România se confruntă cu o serie de probleme de natură socială economică şi de sănătate. Izolarea, sentimentul de inutilitate, lipsa informaţiilor, veniturile scăzute după pensionare, boala sau lipsa de întrajutorare sunt cel mai adesea coordonatele vârstnicilor din ţara noastră.
Fundaţia Vodafone România a decis să se implice într-un proiect al organizaţiei Caritas Alba Iulia, care şi-a propus să rezolve o parte din aceste probleme pentru 500 de persoane vârstnice asistate din judeţele Alba, Covasna, Harghita, Hunedoara şi Mureş, persoane cu vârste cuprinse între 60 şi 90 de ani.
Persoanele în vârstă îngrijite de Asociaţia Caritas sunt vizitate în mod curent la domiciliu, pentru a li se monitoriza starea de sănătate. Problema este, însă, că de multe ori vizita se realizează la mult timp după ce vârstnicii trec printr-o situaţie de urgenţă, pentru că nu au cum să ia legătura cu asistenţii sociali.
În acelaşi timp, proiectul are şi o componentă adresată asistenţilor Asociaţiei Caritas Alba-Iulia care au nevoie de o modalitate practică, performantă şi rapidă de gestionare a programărilor vizitelor la domiciliu şi de stocare a datelor ce ţin de istoricul medical al fiecărui beneficiar.
Soluţia Mobile for Good a venit pe două paliere: 500 de vârstnici au primit câte un telefon cu buton de panică, iar 380 de asistenţi Caritas au primit smartphone-uri de la Vodafone prin intermediul cărora sunt înştiinţaţi atunci când beneficiarii îi alertează, pentru a putea interveni cu rapiditate. De asemenea, ei au acces şi la o aplicaţie mobilă prin care pot realiza programarea vizitelor la domiciliu şi pot nota observaţiile specifice după fiecare vizită (ora, locul, numele, serviciile acordate beneficiarilor).
„T. V., în vârstă de 71 de ani, trăiește în localitatea Sărmaș, din județul Harghita. Dânsul este văduv, iar copiii lui sunt plecați la muncă în străinătate. A fost găsit inconştient de angajata Caritas Alba Iulia, în spatele uşii, plin de răni pe toată suprafaţa corpului, după ce a zăcut trei zile pe podeaua bucătăriei neavând putere să se ridice și nici un ajutor la îndemână. După 13 zile de spitalizare şi-a revenit și de atunci necesită pansamente zilnice din partea colegelor noastre. T. V este prima persoană care a primit telefon prin programul Mobile for Good”, ne-a spus Fodor-Vanyo Csaba, project manager în cadrul Asociaţiei Caritas Alba Iulia.
Telefoanele care au fost distribuite persoanelor vârstnice sunt speciale, cu taste mari, ecran mare, caractere mari, sunet mai tare. Butonul de panică de pe spatele aparatului formează un apel de urgenţă care ajunge în serverul Caritas și, prin aplicația specială de gestionare a apelurilor, ajunge pe smartphone-ul îngrijitorului sau al aparținătorului – depinzând de opțiunea persoanei vârstnice. Acesta primește un apel și un SMS de la server care conține datele persoanei vârstnice (numele, adresa, vârsta) și după primirea SMS-ului poate suna înapoi persoana vârstnică, să afle care este problema și din ce cauză a apăsat butonul.
„Într-o perioadă de aproximativ doi ani, şase cazuri grave au fost soluționate prin acest sistem. Sistemul este utilizat și pentru cazuri foarte minore, de exemplu dacă se termină medicamentele, alimentele, lemnele, etc”, ne-a mai spus Fodor-Vanyo Csaba.