Hi Digital • Fundația Vodafone România - e normal sa facem bine

Educație, Servicii Sociale

Hi Digital

Localizare

Național

Buget

2.167.000 de lei

Anul lansării

2023

Beneficiari

  • Persoanele vârstnice de peste 65 de ani din România, care doresc să își dezvolte și să își îmbunătățească competențele digitale de bază.
  • Aparținătorii, prietenii, membrii familiei extinse, persoane resursă din comunitate, alte persoane prezente în viața seniorilor de peste 65 de ani din România care vor să îi ajute pe aceștia în călătoria descoperirii digitale necesare vieții de zi cu zi. 
  • Bibliotecile comunitare și școlare, organizațiile neguvernamentale, centrele de zi care însoțesc seniorii de peste 65 de ani din România în misiunea lor, și care doresc să devină ambasadori ai educației digitale.

Scopul Proiectului

Hi Digital este o inițiativă europeană a Fundație Vodafone care se adresează persoanelor de peste 65 de ani, contribuind la misiunea noastră de a nu lăsa pe nimeni în urmă în călătoria spre o lume digitală. În prezent, programul se desfășoară în România, Anglia, Cehia, Irlanda, Luxemburg și Olanda cu scopul de a:

  • Îmbunătăți în mod direct starea de bine a persoanelor vârstnice prin dezvoltarea de competențe digitale și prin consolidarea încrederii în mediul digital.
  •  Facilita incluziunea socială a persoanelor vârstnice într-o lume din ce în ce mai tehnologizată, diminuând singurătatea și izolarea.
  • Diminua clivajul digital între generații.

Problema identificată

  • Potrivit Institutul Național de Statistică (INS, 2023), persoanele cu vârsta de peste 65 de ani din România reprezintă 19.7% din totalul populației (3,7 milioane de seniori), remarcându-se o creștere a procesului de îmbătrânire demografică. Profilul vârstnicului din România este caracterizat de singurătate și izolare, 1,4 milioane dintre seniorii de peste 65 de trăiesc în singurătate.
  • Dezvoltarea rapidă a tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) a creat multe oportunități digitale, dar a adus și o nouă provocare socială, decalajul digital observat în mod special în rândul vârstnicilor – grupul cel mai mare și profund afectat de lipsa competențelor digitale.
  • Potrivit Digital Economy and Society Index 2022 (DESI), România se află pe ultimul loc în privința populației cu abilități digitale de bază – 28% față de  54% cât este media Uniunii Europene. Printre cele mai excluse grupuri din punct de vedere digital sunt vârstnicii – una (1) din trei (3) persoane nu a accesat vreodată internetul. De asemenea, există un mare clivaj între populația tânără și adulții seniori – persoanele cu vârsta cuprinsă între 55 de ani și 74 de ani sunt mai degrabă excluse din perspectiva digitalizării, dețin mai puține informații și competențe digitale sau informatice comparativ cu orice altă grupă de vârstă. INS evidențiază această realitate prin studiul care arată că cu cât o persoană face parte dintr-o grupă de vârstă mai ridicată, cu atât crește ponderea celor care nu au folosit niciodată internetul.
  • Pe de altă parte, vârstnicii se simt adesea depășiți de evoluția din ce în ce mai rapidă a digitalizării. Un alt studiu din 2019 arată că principalele aspecte pentru neutilizarea tehnologiilor digitale de către persoanele în vârstă sunt: frica de fraudele online (47%), lipsa cunoștințelor în funcționare (46%), lipsa de sprijin în utilizare (41%) și operarea dificilă (36%). Statisticile INS întăresc aceste rezultate, astfel: doar 33% dintre persoanele din România cu vârsta cuprinsă între 55-74 ani fac cumpărături online, 68% dintre seniori nu caută pe internet informații despre bunuri și servicii, doar 5% dintre vârstnici folosesc online banking și 83% dintre seniori nu au desfășurat nicio activitate care să implice un software, în cele trei luni premergătoare studiului INS.
  • Mai mult ca oricând, odată cu declanșarea pandemiei de COVID-19 în 2019, tehnologia informației digitale a cunoscut o dezvoltare accelerată, existând riscul ca vârstnicii să fie excluși nu doar din perspectiva competențelor digitale, cât și a celor sociale, deoarece accesul la resurse are loc tot mai mult prin tehnologia informațiilor și comunicațiilor.

Soluția

În era noilor media, seniorii se confruntă, inevitabil, cu provocarea de a stăpâni noile tehnologii la cumpărăturile zilnice, călătorii, servicii medicale, consultarea și depunerea de documente la diverse instituții și comunicare socială.

Creșterea și îmbunătățirea competențelor digitale pot ajuta vârstnicii să se bucure de drepturi în mod echitabil într-o societate digitalizată, să își extindă relațiile sociale, să își îmbunătățească interacțiunile sociale, să acceseze resursele sociale, contribuind la creșterea independenței și incluziunii acestora.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS), evidențiază în raportul său de politică privind îmbătrânirea activă, că este necesar ca vârstnicii să învețe despre utilizarea de noi tehnologii, inclusiv noile social media și tehnologiile informatice electronice, la fel cum fac tinerii, deoarece contribuie la îmbunătățirea calității vieții. Totodată, unele studii au arătat că utilizarea noilor media poate influența pozitiv vârstnicii prin diminuarea singurătății, îmbunătățirea participării sociale și a interacțiunii sociale, îmbunătățirea satisfacției și a calității vieții dar și prin prevenirea declinului cognitiv, reducerea stărilor de deprimare și a afecțiunilor geriatrice.

Pe măsură ce tot mai multe din activitățile vieții de zi cu zi se mută în mediul online, vrem să avem grijă ca transformarea digitală să fie accesibilă tuturor, inclusiv persoanelor vârstnice din România. Prin misiunea sa, programul Hi Digital, creează punți către o societate în care seniorii sunt mai conectați, incluși, mai puțin izolați și marginalizați, asigurându-ne că nimeni nu este lăsat în urmă în călătoria descoperirii tehnologice.

Ce este Hi Digital?

Hi Digital este un concept de învățare non-formală, care susține educația digitală a seniorilor din România, prin oferirea de servicii gratuite, precum:

  • Ateliere practice pentru dezvoltarea competențelor digitale, care includ sesiuni de instruire, ghidare și mentorat organizate în grupuri restrânse de seniori, în cadrul cărora aceștia descoperă și aprofundează, prin utilizarea practică a telefonului, teme digitale cheie precum modul de utilizare a telefonului inteligent, aplicații utile, securitate online, petrecerea timpului liber, plăți online, cumpărături online, socializare, identificarea potențialelor fraude online și multe alte subiecte esențiale desfășurării activităților de zi cu zi.
  • O platformă de e-learning, care cuprinde o colecție de lecții digitale practice pentru seniori, aceștia având posibilitatea de a descoperi lumea tehnologiei pe cont propriu sau alături de familie, prieteni și de alte persoane din viața lor.
  • Consiliere digitală în magazinele Vodafone, unde seniorii sunt ghidați de echipa Vodafone și primesc asistență concretă pentru a utiliza telefonul mobil și pentru a-și dezvolta competențe digitale de bază. 
  • Ateliere digitale intergeneraționale , în care digitalizarea seniorilor se face prin învățarea între generații, tinerii având oportunitatea de a-i ghida pe vârstnici să folosească noile tehnologii. 
  • Sesiuni de formare de formatori și mentorat pentru persoanele care devin multiplicatori digitali. Aceștia se implică în educația digitală a seniorilor, oferindu-le încrederea necesară pentru a naviga în siguranță și cu bucurie în lumea tehnologiei.

Beneficiile Hi Digital

  • Hi Digital inspiră, încurajează și include persoanele vârstnice în lumea digitală, consolidând încrederea și competențele celor vulnerabili într-o societate tot mai tehnologizată.
  • Prezintă oportunități de colaborare, comunicare și interacțiune între generații – seniori, tineri, mentori, tutori, voluntari și alte persoane resursă – oferind o bază pentru a pleda în favoarea schimbării situației curente de excludere și marginalizare digitală a populației vârstnice.
  • Oferă un cadru concret seniorilor pentru a se implica activ în mediul digital, ajutându-i să își extindă relațiile și interacțiunile sociale, să acceseze resurse sociale și servicii, să comunice cu cei dragi, să prevină declinul cognitiv, să își îmbunătățească calitatea vieții, contribuind la creșterea independenței, încrederii și conectării la comunitățile lor. 

Hi Digital, inițiativă pilot

În prima jumătate a anului 2024, 500 de seniori cu vârsta de peste 65 ani din București, Arad, Baia Mare, Mărășești, Odorheiu Secuiesc, Rovinari, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Tulcea, Turnu Măgurele, Pitești și-au dezvoltat competențele digitale prin participarea la ateliere practice de educație digitală. În urma participării la aceste ateliere, seniorii au învățat să integreze tehnologia în viața lor de zi cu zi. Ei și-au însușit cunoștințe practice despre cum să utilizeze telefonul mobil, aplicații utile, social media, plăți și cumpărături online, siguranță online, sănătate și stare de bine cu ajutorul mediului digital, petrecerea timpului liber și multe altele. 

24 de multiplicatori digitali (seniori activi în comunitățile lor, reprezentanți ai ONG-urilor și bibliotecari) au fost pregătiți ca să organizeze ateliere de educație digitală pentru seniorii din comunitățile lor, să  le îndrume primii pași în călătoria digitală, fiindu-le alături pe tot parcursul derulării modulelor de educație și competențe digitale. Multiplicatorii digitali continuă să fie resurse valoroase și pentru alți seniori din comunitățile lor. 

10 organizații neguvernamentale și o bibliotecă și-au dezvoltat și îmbunătățit capacitatea de a derula inițiative de educație digitală pentru seniori, ateliere tematice și practice despre noțiuni din sfera tehnologiei informației digitale pentru seniori.

Partener: Fundația Regală Margareta a României
Buget: 297.000 de lei
Rezultate
  • 500 de persoane cu vârsta de peste 65 de ani și-au dezvoltat și aprofundat competențele digitale necesare vieții zilnice, devenind mai încrezătoare și active.
  • 24 de seniori, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și bibliotecari au devenit resurse pentru educația digitală a vârstnicilor din comunitățile lor, printr-o sesiune de formare de formatori.
  • 10 organizații neguvernamentale și o bibliotecă și-au îmbunătățit și consolidat capacitatea de a dezvolta competențe digitale de bază în rândul seniorilor, prin mentorat.
  • 200 de ore de ateliere practice despre tehnologia informației digitale, prin utilizarea telefonului, au contribuit la dezvoltarea competențelor digitale ale seniorilor.
  • 8 tematici pentru atelierele de educație și competențe digitale adresate seniorilor.
  • 11 localități sunt mai pregătite pentru transformarea digitală incluzivă.

Testimoniale​

Pentru mine, aceste ateliere sunt foarte utile, aflu ceea ce nu știam, mai clarific ceea ce am învățat din mers. Este foarte interesant să descopăr că pot să accesez site-uri prin care să văd imagini în timp real din diferite părți ale lumii, să pot să accesez cărți din librăria online, să ajung la anumite destinații, să citesc ultimele știri. Fiecare tematică a avut ceva util, m-a ajutat să sedimentez noțiuni pe care le-am aflat din auzite.
C.R, 68 ani
Am participat la primele ateliere de digitalizare și mi s-a părut foarte interesant, am aflat lucruri pe care nu le știam și care mă ajută să folosesc mai util telefonul, să vorbesc cu familia și să o văd în același timp. Abia aștept și următoarele întâlniri.
N.V, 69 ani
Mi s-a părut extraordinar să descopăr și să învăț cum să transmit lucruri live pe Facebook.
M.I, 71 ani
Mi s-a părut foarte interesant când am auzit despre acest program de digitalizare și am vrut să particip, mai ales că nu am de unde să mă informez despre utilizarea mai avansată a telefonului, de când am ieșit la pensie. M-am îmbogățit cu informații utile, să nu fiu nevoită să depind de alții, să fiu stăpână pe cunoștințele mele.
C.P, 65 ani
Îmi plac foarte mult aceste întâlniri, sunt și pentru socializare și mai aprofundez și acasă noțiunile cu nepoata mea, când vine de la masterat.
Ș.C, 70 ani

Hi Digital, perspective 2024-2025

Ne dorim ca învățarea pe tot parcursul vieții și dezvoltarea competențelor digitale să fie accesibile tuturor persoanelor de peste 65 de ani din România, iar tehnologia informației digitale să fie văzută ca o soluție reală pentru accesul facil la resurse utile și creșterea bunăstării seniorilor.

Ne-am propus ca până la finalul anului 2025:

  • 7.000 de seniori din România să aibă competențe digitale de bază, iar educația digitală să le devină un subiect familiar acestora.
  • 100 de multiplicatori digitali să devină resurse valoroase pentru seniorii din comunitățile lor, pe care îi vor ghida în călătoria descoperirii tehnologice prin învățare peer-to-peer.
  • 50 de comunități din România să deruleze inițiative de educație digitală pentru vârstnici, promovând echitatea digitală. 
  • Platforma de e-learning pentru seniori să devină un instrument de referință, util în învățarea digitală. 
Scroll to Top