- În perioada martie 2020 – martie 2021 au fost înregistrate 19.200 de apeluri la serviciul social Telefonul Vârstnicului
- Solicitările de informații și de ajutor material și financiar s-au situat în topul cererilor
București, 26 aprilie 2021 – În intervalul martie 2020 – martie 2021, perioadă marcată de noile condiții socio-sanitare, linia gratuită Telefonul Vârstnicului a înregistrat 19.200 de interacțiuni cu beneficiari din toate zonele țării, 3.982 de seniori găsind aici resurse și soluții la diversele probleme cu care s-au confruntat.
Serviciul social Telefonul Vârstnicului estesingura linie de ajutor gratuită și confidențială care oferă soluții la nevoile vârstnicilor din România. Proiectul a fost lansat de Fundația Regală Margareta a României în 2015 ca răspuns la problema îmbătrânirii populației și a beneficiat de o finanțare totală de 837.500 lei din partea Fundației Vodafone România.
În 2020, serviciul a înregistrat cel mai mare număr de solicitări și apelanți unici de la înființare, 16.673 de convorbiri telefonice cu 3.424 de seniori. Pentru a face față numărului crescut de apeluri, a fost extinsă echipa de asistenți sociali și voluntari, iar acestor li s-au alăturat, odată cu instaurarea stării de urgență, și 14 psihologi în regim de voluntariat. Pentru peste 250 de vârstnici care se confruntau cu lipsuri materiale au fost distribuite tichete sociale sau pachete de ajutor.
Dintre cei aproape 4.000 de apelanți unici care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada pandemiei, 29% sunt din București, iar 37% din mediul rural și mic urban. În ceea ce privește vârsta și situația locativă, 29% au între 70 și 80 de ani și 38% locuiesc singuri.
În urma analizării datelor disponibile, pe primul loc în topul nevoilor exprimate de vârstnici s-au aflat, la egalitate, nevoia de informații utile și actualizate privind serviciile disponibile în comunitățile lor și nevoia de sprijin financiar și material. Astfel, 1.300 de seniori au solicitat informații pe care nu le pot accesa singuri, fie din cauza izolării, fie din incapacitatea de a utiliza noile tehnologii de comunicare. Alți 1.300 de vârstnici au solicitat sprijin financiar și material.
Pe locul doi în topul necesităților vârstnicilor s-a aflat nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu. Pentru764 dintre apelanți, echipa liniei telefonice a furnizat informații despre serviciile de asistență medicală ori supraveghere specializată, dar și referințe despre cămine pentru seniori și proceduri de instituționalizare.
Izolarea socială a dus la adâncirea sentimentului de singurătate în rândul vârstnicilor, cu manifestări de anxietate sau depresie. Pentru cei care s-au confruntat cu astfel de stări și au apelat Telefonul Vârstnicului, asistenții sociali și psihologii voluntari au oferit consiliere psihologică și sprijin emoțional. 150 de seniori au fost înscriși în serviciul de reapelare săptămânală, sau redirecționați către organizații partenere.
Nevoia de a fi activi și de participare socială a fost exprimată de 90 de vârstnici care au apelat linia telefonică și care s-au declarat copleșiți de sentimentul de inutilitate creat de ieșirea la pensie și pierderea unui rol social. Pentru aceștia, Telefonul Vârstnicului a propus acțiuni de voluntariat în comunitate, de relaționare și socializare prin participarea la cluburi și programe pentru seniori. Centrul Comunitar Generații, Centrul pentru seniori al Municipiului București, Asociația Niciodată Singur sunt câteva dintre aceste programe și cluburi care și-au adaptat activitățile în mediul on-line pentru a continua să fie alături de seniori.
Un nou tip de solicitare apărută pe fondul crizei pandemice a vizat facilitarea cumpărăturilor de alimente, medicamente și produse igienico-sanitare, soluționată ca urmare a unor sponsorizări și dezvoltarea de parteneriate.
Telefonul Vârstnicului este mai mult decât necesar într-o societate caracterizată de o lipsă acută a serviciilor sociale, publice sau private, destinate persoanelor vârstnice, oferind un sprijin concret seniorilor care trăiesc în condiții precare.
Serviciul estegratuit, apelabil de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00 și sâmbăta în intervalul 08:00 – 16:00 la numărul 0800 460 001.
Compania Națională Loteria Română și S.C. Johnson Wax s-au alăturat ca sponsori în acest proiect.
Despre Fundaţia Regală Margareta a României
Înființată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundația Regală Margareta a României este astăzi o organizație neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. De-a lungul celor 30 de ani de activitate, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Fundaţia Regală Margareta a României vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieţii acestora, cu implicarea voluntarilor și mobilizarea partenerilor instituționali și a întregii comunităţi.Mai multe detalii pe www.frmr.ro.
Despre Fundația Vodafone România
Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale companiei, înfiinţată în 1998. În cei peste 20 de ani de activitate, Fundaţia Vodafone România a finanţat 1.168 de programe derulate de 745 de ONG-uri din întreaga țară, în domeniile sănătăţii, educaţiei, serviciilor sociale. Proiectele au avut peste 3 milioane de beneficiari – copii, tineri, vârstnici, persoane defavorizate fizic, social sau economic. Până în prezent, Fundaţia Vodafone România a investit 31 de milioane de euro în proiecte desfăşurate de organizaţiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre programele fundaţiei sunt disponibile pe www.fundatia-vodafone.ro, http://jurnaldebine.fundatiavodafone.ro/ și www.facebook.com/fundatiavodafone.