- Robotii nu ne vor lasa fara locuri de munca in viitor, dar abilitatile necesare pentru angajare sunt in continua schimbare:
Bucuresti, 2 decembrie, 2019 – Noile tehnologii ar putea avea un efect pozitiv asupra locurilor de munca. Insa, pentru a se adapta, la nivel mondial, mai mult de jumatate dintre angajati vor avea nevoie de cursuri de imbunatatire a competentelor sau de reconversie profesionala, in urmatorii cinci ani. De aceea, in urma cu un an si jumatate, a fost lansat proiectul „Scoala din Valiza”, finantat de Fundatia Vodafone Romania si desfasurat de catre Fundatia World Vision Romania, in zece scoli din mediul rural din judetele Vaslui, Ilfov, Ialomita, Cluj, Brasov si Valcea. Acesta consta intr-o platforma de e-learning – www.scoaladinvaliza.ro – si o valiza mobila dotata cu echipamente de tehnologie. Proiectul s-a extins considerabil in anul 2019, ajungand de la 3.700, la 8.000 de beneficiari.
Conform unui studiu realizat de World Economic Forum, desi robotii si automatizarea ar putea duce la disparitia a circa 75 de milioane de locuri de munca in urmatorii cinci ani, noua diviziune a muncii intre oameni, roboti si algoritmi ar putea crea 133 de milioane de alte noi joburi. Fundatia Vodafone Romania si Fundatia World Vision Romania considera ca cea mai importanta investitie pentru viitor este cea in educatia copiilor, in pregatirea noilor generatii pentru a face fata unei lumi dominate de tehnologie, aflata in continua transformare.
Prin proiectul „Scoala din Valiza”, se urmareste dezvoltarea abilitatilor digitale ale profesorilor si elevilor din scolile primare si gimnaziale din zona rurala, prin folosirea unei platforme de e-learning – www.scoaladinvaliza.ro – si a unei valize tehnologice mobile – „Instant Classroom‟. Valiza cuprinde cate un laptop pentru profesor, 25 de tablete pentru elevi, un videoproiector, un sistem audio, o solutie incorporata de incarcare a echipamentelor, un router wi-fi incorporat si un modem 4G. Cu ajutorul tehnologiei, profesorii predau lectii interactive pentru toate materiile.
Anul acesta, in proiect au intrat inca doua scoli, iar acum 5.770 de elevi (fata de 2.400, in 2018) si 320 de profesori (fata de 200, in 2019) sunt inscrisi pe platforma www.scoaladinvaliza.ro. In plus, au fost create 650 de lectii digitale in 2019, comparativ cu 370 in 2018.
Rezultatele de mai sus dovedesc faptul ca folosirea tehnologiei in scop educativ transforma experienta de invatare a elevilor, copiii merg cu drag la ore, sunt mult mai atenti si retin informatiile mai repede. Acest lucru se datoreaza faptului ca orele au devenit mai interactive, elevii avand oportunitatea de a interactiona mai mult cu colegii si profesorii lor, acestia sunt acum mai creativi si mai conectati la procesul de invatare.
„Imi place foarte mult ca folosim valiza la ore, mai ales ca vreau sa ma duc pe partea asta mai departe in cariera, in IT, sa invat mai multe. Momentan invat putina programare”, a spus Andrei, elev in clasa a VII-a la Scoala Gimnaziala Nr.1 din Afumati.
Pe langa pregatirea elevilor cu ajutorul tehnologiei, proiectul asigura si formarea digitala a profesorilor prin cursuri, webinarii si sprijin in crearea de lectii, precum si suport tehnic lunar. Folosirea platformei de e-learning si a valizei la ora imbunatatesc si definesc mai bine stilul de predare al profesorilor. Acestia isi dezvolta diferite abilitati, cum ar fi flexibilitatea, pentru ca isi pregatesc singuri lectiile online in functie de nivelul fiecarei clase, si creativitatea, prin crearea de continut direct in platforma. De asemenea, acest mod de predare ii ajuta pe profesori sa se organizeze mai bine la clasa, anumite activitati birocratice pe care le faceau anterior fiind eliminate, si chiar sa aiba o evidenta mai buna a nivelului de pregatire al elevilor prin rapoartele centralizate in platforma referitoare la punctajele obtinute de acestia la diferite teste.
„Din reactiile lor am vazut ca sunt incantati. Este evident ca este un obiect pe care ei il folosesc, mai mult decat cartea uneori, in ziua de astazi. Si atunci, de ce sa nu-l foloseasca si in procesul de invatare?”, a declarat Madalina Sebe, profesor la Scoala Gimnaziala Nr.1 din Afumati.
„Nu putem fi contra vantului. Iar copiii, elevii, sunt nascuti in era asta si atunci e bine sa ne adaptam si sa incercam sa folosim tehnologia astfel incat sa avem beneficii si rezultate bune de pe urma ei.”, a declarat Valentina Dana Marcu, director la scoala Gimnaziala din Sinesti.
Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale companiei, înfiinţată în 1998. În cei peste 20 ani de activitate, Fundaţia Vodafone România a finanţat 1.132 de programe derulate de 730 de ONG-uri din întreaga țară, în domeniile sănătăţii, educaţiei, serviciilor sociale. Proiectele au avut aproape 3 milioane de beneficiari – copii, tineri, vârstnici, persoane defavorizate fizic, social sau economic. Până în prezent, Fundaţia Vodafone România a investit 30 milioane de euro în proiecte desfăşurate de organizaţiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre programele fundaţiei sunt disponibile pe fundatia-vodafone.ro, http://jurnaldebine.fundatia-vodafone.ro/ și www.facebook.com/fundatiavodafone.
World Vision Romania face parte din parteneriatul World Vision International, prezent in aproape 100 de tari din intreaga lume. World Vision Romania este o fundatie care desfasoara programe de interventie umanitara de urgenta, dezvoltare si advocacy, punand in centrul activitatii sale bunastarea copilului. Fundatia se concentreaza asupra muncii cu copiii, familiile si comunitatile, in scopul depasirii saraciei si nedreptatii. Inspirata de valorile crestine, fundatia lucreaza cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasa, etnie sau gen. In aproape 30 de ani de prezenta in Romania, fundatia a ajutat peste 500.000 de copii si adulti, in 400 de comunitati din 8 judete. Mai multe detalii despre fundatie: www.worldvision.ro, www.facebook.com/WorldVisionRomania, blog.worldvision.ro/.