Diminuarea decalajului digital: cum transformă Vodafone Foundation educația • Fundația Vodafone România - e normal sa facem bine

Diminuarea decalajului digital: cum transformă Vodafone Foundation educația

15 iulie marchează Ziua Mondială a Aptitudinilor Tinerilor, iar Fundația Vodafone își ia un moment pentru a reflecta asupra rolului esențial al alfabetizării digitale în lumea de astăzi. În 2023, Uniunea Europeană a înregistrat o creștere modestă a competențelor digitale de bază în rândul cetățenilor săi, cu doar 55,6% având competențe, față de 53,9% în 2021. Acest progres nu atinge rata de creștere anuală de 4,5% necesară pentru a îndeplini obiectivul pentru 2030. Aceste cifre subliniază nevoia presantă de a depune eforturi accelerate pentru a reduce decalajul de competențe digitale. Fundația Vodafone este mândră că se află în fruntea acestei misiuni, derulând programe educaționale locale în întreaga Europă, care împuternicesc studenții și tinerii cu competențe digitale esențiale și le permit profesorilor și formatorilor să folosească tehnologia și să predea abilități digitale, chiar dacă nu au cunoștințe anterioare în domeniu, ajutând astfel la reduce decalajul digital.

În Țările de Jos, Rob van Dael, profesor la școala primară De Zonnewijzer din Roermond, a integrat programul Online Masters în predarea sa. Rob, care lucrează și ca antrenor independent de media, folosește Online Masters pentru a oferi lecții de alfabetizare media studenților de la clasa a 5-a în sus. „Oferirea consecventă a acestor lecții ajută la creșterea gradului de conștientizare în rândul copiilor. Ei înțeleg că alfabetizarea digitală este un subiect important la școală”, spune Rob. Prin încorporarea lecțiilor de la Online Masters, el a observat o îmbunătățire semnificativă a angajamentului și deschiderii studenților în ceea ce privește experiențele lor online. „Copiii sunt foarte implicați, deschiși și onești. Le place să-și împărtășească experiențele online”, adaugă el.
Experiența lui Rob evidențiază un aspect crucial al abordării Vodafone Foundation: profesorilor le sunt oferite instrumentele și resursele de care au nevoie pentru a preda eficient abilitățile digitale și viitoare. „Întotdeauna îmi place să ascult webinarii. Îmi oferă cunoștințe suplimentare”, spune Rob.

În Spania, programul DigiCraft a schimbat abordare învățării pentru școli precum CEIP la Gaviota din Madrid și școala Senegüé. CEIP la Gaviota, situat într-o zonă cu absenteism școlar ridicat, a înregistrat un impuls semnificativ în prezența și implicarea studenților după implementarea DigiCraft. „Am creat subiectul Tehnologie, l-am combinat cu Artele Plastice și am observat o creștere dramatică a angajamentului elevilor”, notează un profesor. Programul a devenit un far de motivație pentru elevi, făcând din școală un loc în care își doresc să își petreacă timpul.
În mod similar, la școala Senegüé, DigiCraft a transformat experiența educațională pentru elevii cu istoric dificil și provocări de învățare. „Am trecut de la a nu ști cum să pornim o tabletă la câștigarea concursului regional DigiCraft SuperChallenge doi ani la rând”, spune cu mândrie un profesor. DigiCraft nu numai că le-a îmbunătățit abilitățile tehnice, ci le-a sporit semnificativ stima de sine și creativitatea, prezentând beneficiile holistice ale programului.

În Germania, inițiativa Coding For Tomorrow  s-a evidențiat în educația cu nevoi speciale. Markus Kohlstädde, profesor la o școală cu nevoi speciale, subliniază impactul programului asupra competențelor digitale ale elevilor săi. „Copiii care inițial nu aveau cunoștințe de bază în codificare sunt acum capabili să-și creeze propriile jocuri pe calculator”, explică el. Succesul programului constă în capacitatea de a face concepte digitale complexe accesibile și captivante pentru toți studenții, stimulând psiunea pentru învățare și inovare.

Grecia a îmbrățișat și educația digitală prin programul Generation Next. Antonia Kaloudi-Hatzea, profesoară de chimie în Gytheion, a folosit programul pentru a îndruma studenții în tehnici STEM. „Elevii au demonstrat entuziasm pentru subiectele percepute în mod tradițional ca provocatoare, cum ar fi fizica”, notează ea. Programul a condus la gândire inovatoare și leadership în rândul studenților care erau inițial indiferenți. „Deosebit de surprinzătoare a fost apariția unor idei inovatoare de la studenți, determinate de noul lor angajament cu tehnicile STEM”, adaugă ea.

În Turcia, Nur Çağla Akkaleli Toprak explică că Artificial Intelligence Stars Project a ajutat-o ​​să învețe despre noi tehnologii și să se dezvolte: „Cu AI Stars, am aflat că există multe aplicații de inteligență artificială care pot fi folosite în domeniul educației. Aceste aplicații, actualizate la zi, facilitează pregătirea conținutului educațional de către profesor și fac procesele de învățare și predare mai interesante. Proiectul a contribuit, de asemenea, la dezvoltarea mea profesională.” Ea a integrat proiectul în curriculumul său. „Proiectul a făcut procesele de învățare pentru studenți mai interesante și, de asemenea, a contribuit semnificativ la dezvoltarea mea profesională”, explică Nur. Elevii și-au dezvoltat noi abilități de autoreglare, motivare și competență digitală, devenind fascinați de domeniul tehnologiilor informaționale. „Realizarea potențialul lor și conștientizarea că își pot dezvolta propria activitate în acest domeniu a contribuit foarte mult la dezvoltarea abilităților lor”, adaugă ea.

În Italia, Ersilia Pagano de la Istituto Istruzione Superiore Nitti din Portici folosește programa LV8  pentru a preda abilități digitale și antreprenoriale. „Prin LV8, studenții dezvoltă competențe în STEM, sociale, digitale și antreprenoriale”, explică Ersilia. Abordarea interdisciplinară a programului, combinată cu metodologia sa captivantă, a îmbunătățit semnificativ participarea studenților și dobândirea de abilități. „Elevii mei au dezvoltat patru dintre cele opt competențe cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, așa cum a recomandat Consiliul Uniunii Europene în 2018”, adaugă ea.

În România, Iulia Caba, logoped la Centrul Școlar de Educație Incluzivă din Cluj-Napoca, folosește programul „Școala din viitor” pentru a dezvolta competențe digitale la elevii cu dizabilități intelectuale și tulburări din spectrul autismului. „Am folosit metodologii inovatoare pentru a dezvolta abilitățile digitale ale elevilor prin jocuri și experimente”, spune ea, remarcând impactul pozitiv al programului asupra angajării și dezvoltării abilităților copiilor. „Activitățile interactive, cum ar fi „Aventura digitală”, în care a folosit Merge Cube pentru a vizualiza dinozaurii în realitate augmentată, le-au stimulat creativitatea și imaginația”, adaugă ea.
Poveștile de succes din aceste diverse medii educaționale demonstrează puterea alfabetizării digitale de a transforma vieți. Inițiativele Fundației Vodafone nu se referă doar la predarea competențelor; ele sunt despre inspirarea încrederii, stimularea creativității și deschiderea de noi oportunități pentru tineri.

Viitorul educației este digital și, cu sprijinul Fundației Vodafone, studenților din toată Europa li se oferă instrumentele și oportunitățile pentru a prospera. De Ziua Mondială a Aptitudinilor Tineretului, Fundația Vodafone sărbătorește progresul pe care l-a făcut și așteaptă cu nerăbdare să își continue misiunea de a împuternici tinerii prin educație. Continuând să inoveze și să colaboreze, Fundația Vodafone își propune să reducă decalajul digital și să ofere viitoarei generații abilitățile de care are nevoie pentru a reuși într-o lume din ce în ce mai digitală.

Împreună, putem construi un viitor mai luminos și mai conectat pentru toți.
#VodafoneFoundationSkillsDay #togetherforfutureskills

Scroll to Top