Smart Public Transport face lumină în viaţa nevăzătorilor

Smart Public Transport, sistemul care face lumină în viaţa nevăzătorilor

Vă propunem să vă imaginaţi următorul experiment: trebuie să ajungeţi la aeroportul Băneasa cu mijloacele de transport în comun şi nu puteţi face acest lucru decât cu ochii închişi. Cum veţi proceda?

Prin situaţii similare trec nevăzătorii din România în fiecare zi. În staţiile de transport public nu există sisteme sonore de avertizare, cum e cel de la metrou. La fel, nu prea există semafoare sonorizate, covoarele asfaltice sunt inexistente sau prost amplasate, peste tot sunt maşini parcate pe trotuar. Oamenii cu deficienţe de vedere trec zilnic printr-un calvar pentru a se deplasa prin oraş.

În acest context, proiectul Smart Public Transport (SPT), finanţat de către Fundaţia Vodafone România şi pus în aplicare de către Asociaţia Tandem, vine să rezolve o parte dintre problemele de orientare şi mobilitate pe care le au nevăzătorii din România.

Proiectul face parte din programul „Mobile for Good” al Fundaţiei Vodafone România, prin intermediul căruia au fost dezvoltate proiecte naţionale şi regionale, de care beneficiaza mii de persoane care, datorita tehnologiei, au o viaţă mai bună.

Pe scurt, SPT are ca scop accesibilizarea a 500 de mijloace de transport RATB cu emiţătoare bluetooth, astfel încât sosirea lor în staţie (şi numărul autobuzului) să fie comunicate utilizatorilor nevăzători direct pe smartphone, printr-un program dedicat, gratuit.

Cum a luat naştere proiectul

“Ideea proiectului am avut-o în urmă cu mai bine de patru ani, dar pe atunci mijloacele tehnologice ne lipseau. Ar fi trebuit să concepem noi de la cap la coadă un dispozitiv, să-l proiectăm şi să-l fabricăm, ceea ce ar fi presupus o finanţare foarte mare”, ne-a spus Florin Georgescu, iniţiatorul proiectului şi directorul Asociaţiei Tandem.

În urmă cu doi ani însă, Florin Georgescu a aflat despre tehnologia de comunicare iBeacon, aflată sub proprietatea Apple, prin intermediul căreia se poate comunica cu telefonul de la distanţă. A mai aflat că există inclusiv un producător român, la Cluj, care foloseşte această tehnologie şi care, după ce a fost contactat, a fost de acord să se implice în proiectul Asociaţiei Tandem.

“Vom instala 500 de dispozitive pe unităţile de transport ale RATB, care funcţionează ca nişte microantene, emit un flux de unde radio cu un mesaj unic. Prin intermediul unei aplicaţii pentru telefonul mobil, creată tot de noi, aceste dispozitive îl informează pe utilizator ce autobuz urmează să ajungă în staţie”, ne-a spus Florin Georgescu.

“Utilizatorul primeşte o notificare prin intermediul căreia este înștiințat că soseşte troleibuzul 69, să zicem”, spune acesta.

Odată ajuns în staţie autobuzul sau troleibuzul, dispozitivul beacon emite şi un semnal sonor, pentru situaţia în care în staţie ajung mai multe unităţi de transport, de pe mai multe linii.

Aplicaţie gratuită, specială pentru nevăzători

“Noi vrem să-i dăm omului nu doar informaţia că-i soseşte mijlocul de transport aşteptat, ci şi dintre cele care sosesc, care anume este cel în care doreşte să se urce”, spune Florin Georgescu.

Aplicaţia pentru telefonul mobil permite şi selectarea unei linii de interes. Utilizatorul poate bifa liniile care au staţie comună, iar pe celelalte le poate ignora. De asemenea, poate salva rute.

Florin Georgescu - Smart Public Transport

“Aplicaţia a fost gândită intenţionat să fie minimalistă, astfel încât interacţiunile să fie cât mai puţine. Persoana nevăzătoare are oricum nevoie să se orienteze către ce se întâmplă în jurul său, pe stradă, nu către telefon. Aplicaţia trebuie să conţină cât mai puţine comenzi cu putinţă”, afirmă Florin Georgescu.

În prezent, proiectul Smart Public Transport se află în teste, 10 utilizatori îl folosesc intens pentru a descoperi ce mai poate fi îmbunătăţit şi cum pot fi rezolvate eventualele probleme.

“Dacă lucrurile merg bine, la începutul lunii septembrie vom publica aplicaţia pe AppStore şi Google Play. Ceea ce rămâne de făcut în următorii ani este extinderea sistemului la nivel naţional. Vor rămâne pe dinafară liniile de periferie, extraorăşăneşti, care nu sunt deocamdată de mare impact, însă în următorii ani ne dorim să accesibilizăm tot, inclusiv şi tramvaiele”, spune preşedintele Asociatiei Tandem.

În Bucureşti, la ora actuală există aproape 7.500 de persoane cu deficienţe de vedere, iar Asociaţia Tandem estimează că aplicaţia va înregistra aproximativ 900 de utilizatori în primul an. Smart Public Transport va acoperi 75% din parcul rulant al RATB, adică în jur de 30 de linii de autobuze şi troleibuze.

Scroll to Top